معرفی و بررسی

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP چیست ؟

کابل شبکه انواع مختلفی داره که هرکدوم برای کاری مناسبن. انتخاب یک کابل شبکه‌ی مناسب ممکنه دردسر باشه. کابل های شبکه شیلد دار و بدون شیلد تفاوت‌هایی دارن که هم از نظر قیمت و هم از نظر استفاده متمایزشون می‌کنن. در این مقاله می‌خوایم تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP یا شیلددار و بدون شیلد را بررسی کنیم تا خرید تجهیزات شبکه مثل این نمونه کابل‌ها برای شما راحت‌تر باشه.

کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه

کابل شبکه یکی از مهم‌ترین تجهیزات پسیو شبکه‌ است که وظیفه‌ی انتقال دیتاها و اطلاعات را به سایر تجهیزات شبکه بر عهده داره. کابل شبکه ارزش بالایی داره و عملکردش برای شبکه خیلی مهمه. کابل شبکه در اصل پل ارتباطی بین سرور، شبکه، روترها و سوییچ‌ها و سایر اجزای یک شبکه ‌است. کابل شبکه به‌طور کلی در انواع شیلددار و بدون شیلد تولید میشه تا بازارهای مختلف را پوشش بده. این شیلد اثر نویز الکترومغناطیسی را کم می‌کنه. با ما در مقایسه کابل UTP و SFTP همراه باشین.

کابل شبکه بدون شیلد UTP یا U/UTP

UTP مخفف چیست ؟ UTP مخفف Unshielded Twisted Pair هستش که به‌معنی کابل شبکه‌ی زوج به هم تابیده‌ی بدون شیلده. این کابل معروف‌ترین و پرفروش‌ترین نوع کابل شبکه در دنیاست؛ چون ارزونه. مزایای کابل UTP چیست ؟ از این کابل در شبکه‌های محلی و خونگی استفاده میشه چون حجم شبکه و کابل‌ها خیلی زیاد نیست و اثر نویز الکترومغناطیسی و رادیویی کمه. علاوه‌ بر این، نصب و راه‌اندازی کابل UTP خیلی آسونه و میشه به‌راحتی سوکت زد.

کابل شبکه UTP

کابل شبکه شیلد دار STP

به نظرتون کاربرد کابل STP چیست ؟ کابل شبکه شیلددار برای مصارف سنگین و شبکه‌های بزرگ کاربرد داره. ‌سیم‌های این کابل به شیلدهای فلزی مجهز شده. این شیلد ارتینگ را بهبود می‌بخشه و این موضوع باعث میشه اثر نویز تا حد زیادی کم بشه. به همین دلیل از کابل SFTP در شبکه‌هایی که حجم کابل‌ها زیادن و ممکنه تاثیر نویزهای الکترومغناطیسی و رادیویی سرعت انتقال اطلاعات را پایین بیاره، استفاده میشه. کابل شبکه شیلددار STP انواع مختلفی داره که در ادامه به بررسیشون می‌پردازیم.

کابل شبکه FTP یا F/UTP

تمامی جفت سیم‌ها در کابل شبکه FTP توسط یک فویل فلزی محافظت میشن. این فویل به دور همه‌ی جفت سیم‌ها کشیده شده و تا حدودی اثر نویز را روی کابل FTP کم می‌کنه. FTP مخفف Foiled Twisted Pair هستش.

کابل شبکه STP یا S/UTP

در کابل شبکه STP دور همه‌ی جفت سیم‌های به هم تابیده شده، یک توری یا شیلد فلزی قرار داره که مقاومت کابل را در برابر RFI و EMI تا حدودی بالا می‌بره. این کابل شیلددار نسبت به کابل شبکه‌ی UTP برد طولانی‌تری داره.

کابل شبکه SFTP یا SF/UTP

کابل های STP

به نظرتون فرق بین کابل S/FTP و کابل SFTP چیست ؟ در اسم‌های کابل شبکه، حروفی که قبل از اسلش میان، شیلد هر 4 جفت سیم را نشون میدن و حروفی که بعد از اسلش میان، شیلد هر جفت سیم به صورت تکی را نشون میدن. در این کابل شبکه یعنی SFTP جفت سیم‌ها به‌طور کلی توسط فویل و توری فلزی محافظت میشن. این نوع محصول در برابر نویزهای اذیت‌کننده مقاومت خوبی نشون میده.

کابل شبکه S/FTP

این نوع کابل توری فلزی بزرگی داره که همه‌ی جفت سیم‌ها را در بر گرفته اما فقط این نیست. هر جفت سیم یک فویل اختصاصی داره تا مقاومت در برابر نویز به حداقل برسه. احتمال ریزش دیتاها با این کابل خیلی کمه. کابل شبکه Cat6 معمولا از نوع کابل SFTP هستش.

کابل شبکه F/FTP

همون‌طور که از اسم این کابل پیداست، جفت سیم‌ها هم به‌صورت کلی و هم به صورت تکی توسط فویل پوشیده شدن. از کابل FFTP در فاصله‌های دور استفاده میشه.

کابل شبکه SF/FTP

کابل شبکه SF/FTP بیشترین مقاومت را در برابر انواع نویزهای الکترومغناطیسی و رادیویی داره و بسیار هزینه‌بره. این کابل توسط یک فویل و توری بزرگ پوشیده میشه و هر جفت سیم فویل مخصوص خودشون را دارن. البته انعطاف این کابل هم خیلی پایینه اما در فواصل خیلی دور هم کاربرد داره.

تفاوت کابل UTP با SFTP

تفاوت کابل شبکه utp و sftp

همون‌طور که گفتیم کابل‌های شبکه UTP در شبکه‌های کوچیک استفاده میشن و برای خونه‌ها مناسبن. این نوع کابل قیمت پایین‌تری داره و منعطفه. ولی مقاومتی در برابر نویزهای الکترومغناطیسی نداره. بنابراین برای استفاده در شبکه‌های شلوغ و فواصل طولانی مناسب نیست.

در مقابل، کابل شبکه شیلددار – SFTP معمولا در شبکه‌های بزرگ و سرورهای وسیع کاربرد داره چرا که با شیلدش ارتینگ بهتری انجام میشه. این ارتینگ باعث کاهش اثر نویز روی انتقال اطلاعات میشه و سرعت بالا میره. این کابل‌ها انعطاف پایینی دارن و گرون‌ترن.

حرف آخر

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP در موارد استفاده، قیمت و انعطافشونه. معمولا بهتره که از کابل شبکه شیلددار یعنی SFTP در مصارف کاری و شبکه‌های شلوغ استفاده بشه چون ریزش داده ممکنه خطرناک باشه و کار شبکه را مختل کنه. اما اگه در منزل به کابل شبکه نیاز دارین، بهتره از UTP استفاده کنین چون ارزون‌تره. مرسی که تا اینجا همراه ما بودین اگه سوالی دارین از ما بپرسین.

کابل شبکه UTP چیه؟

کابل شبکه UTP، کابل شبکه بدون شیلده و مقاومت کمی در برابر اثر نویز داره. ولی ارزون قیمته.

شیلدهای کابل شبکه SFTP چیست؟

جفت سیم‌های این کابل توسط یک شیلد توری فلزی و یک شیلد فویلی پوشیده شدن.

در یک شبکه‌ی بزرگ و شلوغ از کدوم کابل شبکه استفاده کنیم؟

کابل شبکه شیلددار تا اثر نویز به حداقل برسه.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x