معرفی و بررسی

بررسی متعلقات ترانکینگ و کاربرد آن‌ها

تجهیزات شبکه شامل دریای وسیعی از قطعات میشه که شناخت هرکدوم از اون‌ها برای کاربران این حوزه ضروریه. این قطعات خودشون دسته‌بندی‌های متفاوتی دارن و در طول زمان رو به پیشرفت بودن. امروز سعی کردیم در کوتاه ترین زمان ممکن به معرفی ترانکینگ، انواع متعلقات ترانکینگ و کاربردشون بپردازیم.

ترانکینگ چیست ؟

ترانکینگ مجموعه‌ای از محفظه‌های در بسته، کانال‌ها و متعلقات مختلفه که از تجمع و به هم ریختگی کابل‌های مختلف جلوگیری می‌کنه. ترانکینگ که جایگزین سیستم قدیمی لوله‌کشی برق شده، برای توزیع کابل‌ها در سیستم‌های برق و شبکه‌های کامپیوتری استفاده میشه. اما ترانکینگ هم از اجزایی تشکیل شده که هرکدوم وظایف مختلفی دارن. این اجزا شامل: 1- بدنه‌ی ترانک، 2- پارتیشن، 3- درب ترانکینگ، 4- مسدود کننده، 5- درزگیر، 6- زاویه داخلی، 7- زاویه خارجی، 8- زاویه تخت، 9- سه راهی و 10- کادر ماژول میشه که در ادامه اون‌ها رو بررسی می‌کنیم.

متعلقات ترانکینگ چیست ؟

انواع متعلقات ترانکینگ

انواع متعلقات ترانک برای کامل شدن و همین‌طور زیبایی بیشتر ترانک‌ها استفاده میشن. هرکدوم از این متعلقات وظیفه‌ای انجام میدن؛ اما این رو در نظر داشته باشید که بدون بعضی از این متعلقات هم میشه یک سیستم ترانکینگ رو نصب کرد. استفاده از هرکدوم از این متعلقات و همین‌طور تعداد اون‌ها به متراژ و مسیری بستگی داره که می‌خواین ترانکینگ رو نصب کنید.

می‌تونیم بگیم که در بین شرکت‌های مختلف ترانکینگ لگراند یکی از کامل‌ترین مجموعه‌ی متعلقات رو داره.

کاربرد انواع متعلقات ترانکینگ

متعلقات ترانکینگ انواع بسیار مختلفی داره. هر کدام از این متعلقات کاربرد خودشون رو دارن. این متعلقات برای تکمیل کار ترانکینگ، محافظت بیشتر، استفاده راحت‌تر و حفظ زیبایی محیط استفاده میشن. در ادامه ما برخی از مهم‌ترین انواع ترانکینگ رو بهتون معرفی میکنیم.

سه‌راهی چیست ؟

در جواب سه‌راهی چیست باید گفت که سه‌راهی وسیله‌ایه که برای ایجاد انشعاب در مسیر ترانک‌ها استفاده میشه. این محصول در جاهایی استفاده میشه که باید یک شاخه‌ی جدید به مسیر ترانک اضافه بشه. انواع سه راهی ترانکینگ بر اساس برندهای سازنده اون تقسیم میشن.

انواع زاویای ترانکینگ

در مسیر نصب ترانکینگ ممکنه گوشه و کنارهای زیادی وجود داشته باشه. برای پوشش‌دهی و زیبایی بیشتر ترانک در محیط از یکسری متعلقات خاص استفاده می‌کنن. این متعلقات شامل زاویه داخلی، خارجی و تخت میشه.

انواع زوایای ترانکینگ

برای آشنایی بیشتر با زوایای ترانک، سوال زاویه‌ داخلی ترانکینگ چیست رو باهم بررسی می‌کنیم. زاویه داخلی قطعه‌ایه که در کنج دیوارها و در گوشه‌های 90 درجه‌ی داخلی استفاده میشه. در بعضی از برندها این قطعه قابلیت تغییر زاویه داره؛ یعنی شما می‌تونید در گوشه و کنارهایی که زوایه داخلی اون‌ها کمتر و بیشتر از 90 درجه است از اون استفاده کنید.

در مورد اینکه زاویه خارجی ترانکینگ چیست باید بگیم که کاربردی مثل زاویه داخلی داره؛ با این تفاوت که این قطعه در زاویه‌های 90 درجه بیرونی استفاده میشه. این محصول هم قابلیت تغییر زاویه کمتر و بیشتر 90 رو داره.

در آخر هم در مورد زاویه تخت ترانکینگ چیست و چه کاربردی داره باید بگیم که در مواقعی که می‌خوایم ترانک‌ها رو در یک سطح صاف و قائم به هم وصل کنیم از این قطعه استفاده میشه.

در زاویه داخلی و خارجی متعلقات ترانکینگ لگراند قابلیت تغییر زاویه کمتر و بیشتر از 90 درجه وجود داره.

کاربرد پارتیشن ترانکینگ

در مورد اینکه پارتیشن ترانکینگ چیست و چه موقع خیلی کاربرد داره باید بگیم که بخش مجزاکننده‌ی مسیر عبور کابل شبکه یا سیم برق در داخل ترانکه. پارتیشن معمولا برای جداکردن جریان‌های دیتا، تلفن و برق استفاده میشه. این کار از تداخل الکترومغناطیسی و ایجاد نویز جلوگیری می‌کنه.

کادر ماژول چیست ؟

کادر ماژول چیست ؟ کادرماژول قطعه‌ایه که روی بدنه ترانک نصب میشه و محل قرارگیری کلیدها و پریزها رو روی بدنه مشخص می‌کنه. در واقع کادر ماژول رابط بین کلید و پریزها و ترانک هست و نصب این قطعات رو در ترانک ممکن و آسون می‌کنه. انواع کادر ماژول شامل 2 ماژول، 4 ماژول، 6 ماژول و 8 ماژوله.

انواع کادر ماژول

مسدود کننده ترانک چه کاربردی داره ؟

مسدود کننده ترانکینگ چیست ؟ مسدود کننده یا همان بست انتهایی قطعه‌ی کوچکیه که برای بستن انتهای ترانک‌ها کاربرد داره. کاربرد اصلی مسدود کننده زیبایی و ایمنی بیشتر در ترانکینگه. انواع بست انتهایی یا مسدودکننده از ورود گردوغبار به داخل محفظه ترانکینگ جلوگیری می‌کند.

بدنه‌ی ترانک

بدنه ترانک محل قرارگیری کابل‌هاست و به‌صورت شاخه‌های 2 متری در دسترسه. درون هر شاخه جایگاه‌هایی برای پارتیشن بندی وجود داره. هر ترانک رو میشه با پارتیشن به 1 تا 4 قسمت تقسیم کرد. ترانک‌ها معمولا در اندازه‌های 80* 50 ، 50*105، 50*150 و 50*195 سانتی‌متری عرضه میشن. ترانکینگ البرز در سایز 105*50 میلی‌متری با درب سایز 85 دارای 3 جایگاه پارتیشنه.

درب ترانکینگ

در واقع روی هر ترانک یک درب قرار می‌گیره و بدنه‌ی ترانک رو می‌پوشونه. درب ترانک در انواع نرم و سخت ساخته‌ میشه. این درب‌ها جلوه‌ی زیبایی به ترانک می‌بخشن.

درب نرم به‌دلیل انعطاف پذیری بالا، نصب آسون‌تری داره، به‌راحتی جدا میشه و به مرور زمان و با چند بار جدا کردن اون از بدنه حالت خودش رو از دست نمیده.

درزگیر

درزگیر یا قطعه اتصال به صورت قطعه اتصال بدنه، قطعه اتصال درب یا قطعه اتصال درب و بدنه تولید میشه. از قطعه اتصال بدنه برای پوشش‌دهی محل اتصال بین دو بدنه و از درزگیر درب برای پوشش‌دهی محل اتصال دو درب استفاده می‌کنن. قطعه اتصال درب روی ترانک نصب میشه؛ سایر قطعات هم با اتصال به لبه‌های ترانک، جلوه‌ی زیبایی به ظاهر ترانک اضافه می‌کنن.

نکاتی درباره متعلقات ترانکینگ

برای اینکه بدونیم هنگام ترانکینگ به کدوم یکی از انواع متعلقات ترانکینگ نیاز داریم و برای تشخیص تعداد هرکدوم از متعلقات باید نکاتی رو در نظر بگیریم. این نکات شامل موراد زیر هستن.

  • برای اینکه بتونید ترانک و متعلقات ترانکینگ مناسبی بخرید اول باید تعداد کابل‌ها رو مشخص کنید.

همیشه سایز ترانکینگ رو جوری انتخاب کنید که اگر در آینده کابل‌هایی به سیستمتون اضافه شد برای اون‌ها هم جایی وجود داشته باشه.
  •  مسیر نصب ترانکینگ رو بررسی کنید و تعداد متعلقات رو یادداشت کنید.
  • توجه داشته باشید که بهتره برند انتخابی ترانکینگ و متعلقات اون یکسان باشه تا هماهنگی بیشتری با هم داشته باشن. اما باید اشاره کنیم که ترانکینگ دانوب کاملا شبیه به ترانک اشنایدره و به همین دلیل می‌تونید از محصولات ترانک و متعلقات اون‌ها کنار هم استفاده کنید.
  • اگر در مسیر نصب ترانک گوشه کنارهای زیادی وجود داره از درب نرم استفاده کنید. کاربرد این محصول باعث میشه که به اندازه‌گیری درب سخت و برش اون نیازی نباشه.
  • حتما از مسدودکننده برای پوشوندن انتهای ترانکینگ استفاده کنید.
  • موقع نصب ترانکینگ به سطحی که می‌خواین روی اون ترانکینگ رو نصب کنید، توجه کنید. اگر دیوار یا سطح شما مقاومت و استحکام خوبی نداشته باشه، ممکنه موقع نصب دچار مشکل بشید.
  • سعی کنید مسیری که برای نصب ترانکینگ انتخاب می‌کنید صاف و راحت باشه.
  • هنگام خرید به رنگ ترانکینگ‌ها و متعلقات اون‌ها توجه کنید. مثلا ترانکینگ سوپیتا و متعلقاتش در رنگ سفید و طرح چوب تولید میشن.

حرف آخر

متعلقات تراکینگ به تنهایی قابل استفاده نیستن و این مجموعه‌ی ترانک هست که ارزش شبکه رو بالا می‌بره. هرکدوم از این متعلقات استفاده‌ی خاصی دارن اما یک ترانکینگ کامل در مجموع، باعث حفاظت از کابل‌ها در مقابل فشار و خوردگی، عدم تداخل الکترومغناطیسی میشه و در مواردی هم شبکه رو در مقابل آب و آتش ایمن نگه میداره.

سوالات متداول

تفاوت درب نرم و سخت ترانک ؟

درب نرم انعطاف پذیری بالا، نصب آسون و ظاهری زیبایی داره. اما درب سخت بدون انعطافه و برای مسیرهایی که گوشه و کنار ندارن مناسبه.

زوایای ترانکینگ کجا استفاده میشن؟

زاویه داخلی در گوشه‌های 90 درجه داخلی، زاویه خارجی در گوشه‌هایی که ترانک با دیوار زاویه 90 درجه بیرونی تشکلی میده. زاویه تخت در مواقعی که دو ترانکینگ در یک سطح صاف تغییر مسیر 90 درجه نسبت به هم میدن.

انواع کادر ماژول از نظر ظرفیت؟

 2 ماژول، 4 ماژول، 6 ماژول، 8 ماژول

تفاوت مسدود کننده و بست انتهایی چیه؟

هیچ تفاوتی ندارن، در بعضی شرکت‌ها مسدود کننده رو با اسم بست انتهایی معرفی می‌کنن.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x