دسته‌بندی نشده

نحوه سوکت زدن کابل شبکه

سوکت زدن کابل شبکه از جمله کارهاییه که اگه در اون مهارت پیدا کنید، هزینه‌ی راه‌اندازی شبکه شما به‌شکل چشمگیری کاهش پیدا می‌کنه. چون دیگه مجبور نیستید از پچ کورد که به‌مراتب از کابل معمولی گرون‌تره استفاده کنید. ضمن اینکه وقتی برای اتصال تجهیزات، پچ کورد رو انتخاب می‌کنید، همیشه باید کابلی بلندتر از نیازتون بخرید که این مسئله هزینه‌هاتون رو افزایش میده. در این مطلب قصد داریم نحوه سوکت زدن کابل شبکه رو به شما آموش بدیم تا در مواقع لزوم خودتون دست به کار بشید!

تجهیزات و ابزار لازم برای سوکت زنی کابل شبکه

ابزار سوکت زدن کابل شبکه

برای زدن سوکت شبکه غیر از خود کابل لن و کانکتور یا سوکت شبکه (RJ-45)، به تعدادی ابزار نیاز دارید:

آچار شبکه که با اون می‌تونید سوکت رو پانچ کنید.

استریپر ( Stripper ) که با عنوان سیم لخت کن هم شناخته میشه و کمک می‌کنه روکش کابل رو جدا کنید.

تستر کابل که به‌کمک اون در انتهای کار می‌تونید درستی اتصال کابل به سوکت رو بررسی کنید.

در کنار این ابزارها، استفاده از وسیله‌هایی مثل روکش سوکت یا کاور کابل و کاور سوکت شبکه هم می‌تونه مفید باشه.

انتخاب کابل مناسب برای سوکت زنی

آموزش سوکت زدن کابل شبکه

کابل های شبکه Cat5e و Cat6 پرفروش‌ترین کابل‌های موجود در بازار ایران هستن. اگرچه از نظر کیفیت با هم تفاوت دارن، اما روش سوکت زدن اون‌ها کاملا یکسانه. تنها نکته‌ای که باید بهش توجه داشته باشید اینه که کابل لن و سوکتی که انتخاب می‌کنید حتما باید از یک استاندارد باشن. مثلا اگه کابل شبکه شما Cat6 باشه، اما سوکت Cat5e رو به اون متصل کنید، با وجود هزینه‌ی بیشتری که برای رسیدن به استاندارد Cat6 پرداخت کردید، هرگز به اون کیفیت دست پیدا نمی‌کنید. پس یادتون باشه برای کابل شبکه Cat6 فقط از سوکت شبکه Cat6 استفاده کنید.

رنگ بندی کابل شبکه و استاندارد سوکت زدن

استاندارد کانکتور شبکه

برای مشخص و راحت شدن طریقه سوکت زدن کابل شبکه ، دو استاندارد رو برای رنگ‌بندی کابل شبکه تعریف کردن:

T-568A و T-568B که تفاوت‌شون در رنگ‌بندی زوج سیم‌های کابل شبکه است و هردو یک کار رو انجام میدن. استاندارد T-568B بیشتر مورد توجه کاربرها قرار گرفته؛ اما نکته‌ی مشترک این دو روش سوکت زدن کابل شبکه اینه که برای بالا رفتن سرعت عمل، باید ترتیب رنگ‌ها رو حفظ کنید.

نکاتی در مورد سوکت زنی کابل شبکه

کانکتور شبکه

قبل از اینکه نحوه سوکت زدن کابل شبکه رو به شما آموزش بدیم، لازمه چند نکته رو یادآوری کنیم:

کاور سوکت از آسیب دیدن سوکت بر اثر جابه‌جایی زیاد کابل جلوگیری می‌کنه، پس استفاده از اون در مواقعی که جای کابل ثابت نیست، توصیه میشه. اما فراموش نکنید برای نصب کاور سوکت، اول باید کابل رو از داخل اون رد کنید و بعد کابل رو سوکت بزنید؛ وگرنه باید یک بار دیگه کار سوکت زنی رو انجام بدید!

از یک استاندارد رنگ بندی برای سوکت زدن کابل شبکه استفاده کنید و به‌هیچ عنوان روش‌ها رو با هم ترکیب نکنید!

اگه آدم فنی یا دست به آچاری نیستید، از کاتر یا تیغ موکت‌بری برای جدا کردن روکش کابل شبکه استفاده نکنید؛ چون ممکنه به خودتون و کابل آسیب بزنید. استریپر و آچارهای شبکه، سرعت و امنیت لخت کردن کابل رو تضمین می‌کنن.

اگه اولین باره این کار رو انجام میدین، ترتیب سوکت شبکه رو جایی یادداشت کنید تا حین کار به اون دسترسی داشته باشید.

مراحل سوکت زدن کابل شبکه

نحوه سوکت زدن کابل شبکه

نصب سوکت شبکه مراحلی داره که اگه به‌ترتیب اون‌ها رو انجام بدید سرعت و کیفیت کارتون بالا میره و احتمال آسیب‌دیدگی و خسارت کاهش پیدا می‌کنه.

جدا کردن روکش کابل شبکه: بهترین راه برای انجام این کار، استفاده از استریپر هست. با قرار دادن کابل بین دهانه و تیغه‌ی استریپر و دو، سه بار چرخوندن این ابزار، می‌تونید روکش کابل رو جدا کنید. حواستون باشه کابل رو زیادی لخت نکنید تا به زوج سیم‌ها آسیب نرسه.

به ترتیب چیدن سیم ها طبق یکی از استانداردهای T-568A یا T-568B: زوج سیم های به هم تابیده رو از هم جدا کنید و به ترتیب کنار هم بچینید.

یکدست کردن سیم ها: برای درست پانچ شدن سوکت لازمه طول زوج سیم ها برابر باشه. معمولا 1.5 تا 2 سانتی‌متر از روکش سیم‌ها رو کوتاه می‌کنن.

پانچ کردن سوکت: سیم‌ها رو داخل سوکت قرار بدید و با آچار شبکه ( Crimping Tool ) در حدی به اون فشار وارد کنید تا صدای پانچ شدن سوکت به گوشتون برسه. برای اطمینان از درست پانچ شدن سیم ها، کابل رو آروم بکشید و ببینید که یه وقت شل نباشه.

تست سوکت کابل شبکه

تستر کابل شبکه

برای تست کابل شبکه باید از وسیله‌ای به اسم تستر کابل شبکه استفاده کنید. انواع مختلفی از تسترهای کابل شبکه در بازار موجوده که با استفاده از اون‌ها می‌تونید اطلاعاتی مثل طول و سرعت کابل یا قطعی سیم در طول مسیر رو به‌دست بیارید. البته تسترهای ساده هم کمک می‌کنن از قطعی دو سر کابل و درست یا غلط بودن ترتیب قرارگیری سیم‌ها باخبر بشید.

اکثر تسترها دو تکه هستن که البته باید از هردو بخش اون‌ها استفاده کنید. دو سر سوکت خورده‌ی کابل رو به دو جک RJ-45 وصل و دستگاه رو روشن کنید. چراغ‌های 1 تا 8 به سیم های کابل شبکه مربوط میشن و چراغ G به اتصال شیلد (نویزگیر) اشاره داره.

در صورت درست پانچ شدن کابل شبکه، 8 جفت لامپ مربوط به سیم ها، به ترتیب و هم‌زمان با هم روشن میشن؛ در غیر این‌ صورت حتما یک جای کار رو اشتباه رفتید.

نکته‌ی بسیار مهم در مورد استفاده از تستر اینه که حتما باید دو سر کابل رو به این دستگاه وصل کنید. اگه به هر دلیلی یکی از دو سر کابل رو به دستگاه دیگه‌ای مثل کامپیوتر متصل کنید، ممکنه تستر بسوزه.

حرف آخر

در این مطلب با آموزش سوکت زدن کابل شبکه در خدمت شما بودیم. استفاده از پچ کورد با وجود تمام خوبی‌ها و مزیت‌هاش، گاهی هزینه‌ی اضافه بر دوش شما میذاره؛ بنابراین لازمه نحوه سوکت زدن کابل شبکه رو بلد باشید. برای این کار بهتره از ابزارهای مخصوص استفاده کنید و قبل از شروع کار، با استانداردهای رنگ بندی کابل شبکه آشنایی داشته باشید.

سوالات متداول:

برای لخت کردن کابل شبکه از چه ابزاری استفاده می‌کنن؟

استریپر بهترین گزینه برای این کاره؛ استفاده از ابزارهای غیرتخصصی، نیازمند مهارت بیشتریه.

آیا برای سوکت زدن کابل شبکه، کابل و سوکت باید از یک استاندارد باشن؟

بله؛ وگرنه به کیفیتی که مد نظرتون هست دست پیدا نمی‌کنید.

آیا هردو سر کابل سوکت شده رو باید به دستگاه تستر وصل کنیم؟

صد در صد. اگه یکی از دو سر رو به دستگاه دیگه‌ای متصل کنید، ممکنه تستر کابل شبکه بسوزه.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x