راهنمای خرید

راهنمای خرید سوکت شبکه – مواردی که باید به آن توجه کنید.

راهنمای خرید سوکت شبکه به شما کمک می‌کنه تا بتونید بهترین سوکت را برای شبکه‌ی خودتون انتخاب کنید. همون‌طور که می‌دونید تجهیزات شبکه از قبیل کابل، سوکت، کیستون و… انواع مختلفی دارند. بنابراین موقع خرید این تجهیزات باید حتما دقت کنید تا مناسب‌ترین گزینه‌ها را پیدا کنید. نه تنها از لحاظ نوع، بلکه از جنبه‌های کاربردی و کیفیتی هم باید بگردید دنبال بهترین‌ها. خیلی از افراد نمی‌دونن وقتی که می‌خوان یک وسیله‌ای مثل سوکت شبکه را انتخاب کنند، باید به چه نکاتی توجه داشته باشن.

در واقع سوکت شبکه نقش مهمی در انتقال اطلاعات داره. خرابی سوکت، شبکه‌ی شما را از کار میندازه و عملا نقشی حیاتی داره. در این راهنمای خرید سوکت شبکه، ما به شما میگیم چه نوع سوکت‌هایی داریم و موقع خرید سوکت به چه نکاتی باید توجه کنید.

بررسی نقش سوکت در شبکه

قبل از اینکه بریم سراغ بحث اصلی یعنی راهنمای خرید سوکت شبکه، بیاید کمی درباره‌ی سوکت‌ها حرف بزنیم. اصلا سوکت چیه و به چه دردی می‌خوره؟ سوکت یا اصطلاح درست‌ترش کانکتور یک وسیله‌ی کوچیکه که در انتهای کابل‌های اترنت وصل میشه.

با استفاده از سوکت می‌تونید کابل را به کیستون یا هر تجهیزات اکتیو شبکه مثل روتر، هاب یا مودم متصل کنید. البته سوکت فقط مال اترنت نیست، حتما شما هم سوکت‌های کوچیکی که برای تلفن استفاده میشن را دیدید. قطعه‌های پلاستیکی شفافی که یکسری سیم‌های رنگی داخلش به شکل ردیفی قرار گرفتند. معمولا سوکتی که برای شبکه استفاده میشه، RJ45 هست. حالا ببینیم سوکت‌ها چه نوع‌هایی دارند.

بررسی انواع سوکت

در این بخش از راهنمای خرید سوکت شبکه، می‌خواهیم انواع سوکت را بررسی کنیم. همون‌طور که گفتیم سوکت یا همون کانکتور واسطه‌ی اتصال کابل به تجهیزات و کیستون‌هاست. بسته به نوع کابل و کیستون، شما باید سوکت مناسب را انتخاب کنید. به طور کلی سه نوع سوکت داریم:

  1. سوکت RJ11: این نوع سوکت همون سوکتی هست که گفتیم برای کابل‌های تلفن استفاده میشه. داخل این سوکت 2 یا 4 یا 6 تا پین مسی قرار داره. سوکت‌های آرجی 11 نه تنها دیتا را انتقال میدن، بلکه برای انتقال برق به دستگاه هم استفاده میشن. به خاطر همین هم هست که موقع قطعی برق، تلفن همچنان به کارش ادامه میده.
  2. سوکت RJ45: این مدل سوکت همون سوکت‌هایی هستند که ما می‌خواهیم در این راهنمای خرید سوکت شبکه دربارشون حرف بزنیم. در واقع سوکت RJ45 همون سوکت یا کانکتور شبکه هست. در این سوکت ما 8 پین مسی داریم که همشون برای انتقال دیتا استفاده میشن. برخلاف RJ11 که برق را هم از خودشون عبور می‌دادن. این سوکت مثل RJ11 تک منظوره نیس؛ یعنی شما می‌تونید از اون برای اتصال به دستگاه‌های مختلف مثل سوئیچ، مودم، دوربین، کامپیوتر و… استفاده کنین. طراحی این سوکت‌ها یا به شکل ضربدری یا Crossover هست یا به صورت مستقیم یا Straight . سوکت‌های شبکه RJ45 به دسته‌های زیر تقسیم میشن:
  3. سوکت شبکه Cat5
  4. سوکت شبکه Cat6
  5. سوکت شبکه Cat6 SFTP
  6. سوکت شبکه Cat7
  7. سوکت شبکه Cat7 SFTP
  8. سوکت RJ48: از این نوع سوکت برای کابل‌های T1 استفاده میشه. این نوع هم برای شبکه به کار میره. فقط فرق این نوع با RJ45 در اینه که به جای 8 پین، 10 پین داره و برای کابل‌های اترنت معمولی نمیشه استفاده کرد.

خب حالا که با انواع سوکت‌های پرکاربرد بازار آشنا شدید، بریم سراغ انواع سوکت‌های شبکه.

انواع سوکت شبکه

همون‌طور که گفتیم در این راهنمای خرید سوکت شبکه می‌خواهیم به بررسی سوکت‌های RJ45 بپردازیم. انواع مختلفی از این نوع سوکت در بازار موجود هست. شما باید بسته نیازتون، مدل مناسبش را بخرید. به طور کلی پنج مدل سوکت شبکه RJ45 داریم:

  • سوکت RJ45  استاندارد: یک سوکت 8 پین با 8 کانکشن که شیلد نداره.
  • سوکت RJ45  شیلددار: این نوع همون سوکت 8 پین هست که یک شیلد محافظ فلزی روی اون کشیده شده.
  • سوکت RJ45 فیلتردار یا مادگی: این نوع کانکتور در واقع قسمت مقابل سوکت‌های استاندارده که برای شبکه‌های بزرگ و اتصال چند کابل استفاده میشه.
  • سوکت RJ45 مینیاتوری: این سوکت همون سوکت‌ استاندارده که کوچک و جمع و جور شده.

موقع خرید سوکت و کابل دقت کنید قطر کابل با سوکت شما همخوانی داشته باشه. مثلا اگر یک کابل با قطر 1 هادی یک میلیمتر خرید کردید، یک سوکتی را انتخاب کنید که محدوده‌ی هادی اون بین 0.95 تا 1.05 میلیمتر باشه تا مشکلی برای اتصال اون پیش نیاد.

راهنمای خرید سوکت شبکه مناسب

در این بخش از راهنمای خرید سوکت شبکه می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که برای انتخاب یک سوکت شبکه‌ی مناسب، باید به چه ویژگی‌هایی توجه کرد. به طور کلی یک سری ویژگی‌های کلیدی موقع انتخاب کانکتور درست وجود داره که باید بهش توجه کنید. این ویژگی‌ها عبارتند از نوع اتصال و کابل، هزینه، راحتی اتصال و جدا کردن، سوکت زدن با ابزار‌های ساده و نوع افقی یا عمودی. استفاده از 8 پین در RJ45 این سوکت را برای کاربردهای مختلفی قابل استفاده کرده. وقتی قصد خرید این نوع سوکت را داشتید به فاکتورهای زیر توجه کنید:

  • برند: بعضی از برندهای سوکت مثل سوکت شبکه امپ کیفیت خوبی دارند و می‌تونید با خیال راحت انتخابشون کنید.
  • شیلد دار یا بدون شیلد: مهم‌ترین نکته موقع خرید توجه به کاربرد سوکت و میزان حفاظت موردنیاز برای اونه. اگر قراره سوکت جایی نصب بشه که امکان شکستنش وجود داره، پس نوع شیلددار را انتخاب کنید تا مطمئن‌تر باشه.
  • قدرت بدنه: فرقی نمی‌کنه سوکت پلاستیکی باشه یا فلزی، باید نوعی را انتخاب کنید که در برابر ضربه و فشار مقاومت خوبی داشته باشه.
  • قدرت زبانه: سوکت‌هایی که زبانه‌ی ضعیفی دارند، اتصال محکمی ندارند و ممکنه در اثر یک حرکت کوچک راحت قطع بشن.
  • قابلیت نصب در جاهای مختلف: حواستون باشه سوکت این قابلیت را داشته باشه که روی پانل‌های مختلف نصب بشه.
  • LED نمایش وضعیت: اگر سوکتی تهیه کنید که وضعیت اتصال را با چراغ یا به هر شکل دیگری نمایش بده، خیلی بهتره.
  • اثر مغناطیسی: بعضی از سوکت‌ها علاوه بر شیوه‌های حفاظت زبانه، از اثر مغناطیسی هم استفاده می‌کنن که می‌تونه اتصال شما را مطمئن‌تر کنه.
  • حفاظ یا روکش: سوکت‌هایی که حفاظ دار هستند می‌تونن در برابر ضربه، فشار یا هر عامل محیطی دیگه مقاومت خوبی از خودشون نشون بدن.

عدد IP از دو بخش تشکیل شده، رقم اول نشون دهنده‌ی مقاومت در برابر گرد و غباره و از 3 تا 6 دسته بندی میشه. رقم دوم نشون دهنده‌ی مقاومت در برابر رطوبت و آب که از 2 تا 8 دسته بندی میشه. طبیعتا هرچی این اعداد بزرگتر باشن، یعنی مقاومت بهتری دارند.

حرف آخر

در این راهنمای خرید سوکت شبکه، گفتیم که سوکت چیه و برای چه کاری داخل شبکه به درد می‌خوره. بعد از اون به بررسی انواع سوکت‌ها و سوکت‌های شبکه پرداختیم تا موقع خرید بدونید باید دنبال چی باشید. فاکتورهای مختلفی هستند که موقع خرید یک سوکت شبکه باید در نظر بگیرید. سوکت‌ها مدل‌ها و طرح‌های مختلفی دارند؛ پس طبیعیه که وقتی قصد خریدشون را داشته باشید، یکم سر در گم بشین. در این راهنمای خرید سوکت شبکه مهم‌ترین چیزهایی که باید موقع خرید سوکت بهش توجه کنید را گفتیم. امیدواریم با مطالعه این موارد بتونید بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید.

سوالات متداول

تفاوت cat5 و cat6 در چیه؟

Cat5 از چهار جفت زوج به هم تابیده ساخته شده و در گذشته خیلی از این کابل استفاده میشد؛ ولی امروزه cat6 جای اونو گرفته. در واقع cat6 نسل بعدی cat5 هست که همون 4 جفت زوج تابیده را داره ولی سرعت بیشتری برای انتقال ارائه میده.

بیشترین سرعتی که سوکت‌های RJ45 ساپورت می‌کنن، چقدر هست؟

بیشترین سرعت در این نوع سوکت مال RJ45 cat7a هست که تا 10000 مگابیت بر ثانیه هم میرسه.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x