معرفی و بررسی

تست فلوک چیست – تست فلوک پرمننت یا چنل؟

اگه با اینترنت و کامپیوتر و سایر تجهیزات شبکه‌ سروکار دارید مطمئنا اسم کابل شبکه به گوشتون خورده یا حتی از اون‌ها استفاده کردید. کابل شبکه برای ایجاد اتصال بین انواع مختلف تجهیزات شبکه به کار میره. کابل شبکه انواع گوناگونی داره که با توجه به نیاز کاربران طراحی شده. یکی از مسائل مهم در حین استفاده از کابل شبکه اینه که کابل‌ها بتونن به‌خوبی و درست متصل بشن و کار انتقال اطلاعات رو به‌خوبی انجام بدن. برای اطمینان از این امر روش‌های مختلفی وجود داره که یکی از مطمئن‌ترین این روش‌ها تست فلوک است.

تست فلوک کابل شبکه چیست؟

جواب این سوال میتونه برای کاربران شبکه خیلی مهم باشه چراکه برای ایجاد یک شبکه تعداد زیادی کابل استفاده میشه. تست فلوک در حال حاضر از جمله معتبرترین تست‌های موجود برای کابل شبکه است. این تست میتونه اطلاعات خوبی رو در اختیار تکنیسن‌ها یا کاربران بذاره. تستر فلوک بهترین ابزار برای اندازه‌گیری کیفیت و عیب‌یابی پسیو شبکه است. این دستگاه حتی میتونه اطلاعات رو در خودش ذخیره کنه.

تست فلوک کابل شبکه و دستگاه آن

کابل شبکه نگزنس ضمانت‌نامه‌ی کتبی پاس کردن تست فلوک داره و کابل شبکه‌ی خودش رو اینگونه وارد بازار می‌کنه

پارامترهای تست فلوک چیست؟

Nominal Velocity of Propagation (NVP)

این پارامتر که به اون سرعت انتشار جزئی گفته میشه، به دو صورت متفاوت 73% و یا 0.72c نمایش داده میشه. مقدار استاندارد این پارامتر بین  0.6c تا 0.9c است.

Propagation Delay

مقدار زمانی که یک سیگنال نیاز داره تا از یک سر سیم به انتهای اون برسه رو تاخیر در انتشار میگن. واحد این پارامتر نانوثانیه (ns) است.

Wire Map

وظیفه‌ی اصلی این تست نشون دادن سالم بودن زوج سیم‌های کابل‌هاست. در کنار این، برای اطمینان از سالم بودن سایر تجهیزات پسیو مثل کیستون، پچ پنل و کیستون باید به این پارامتر هم توجه کرد.

Dc Loop Resistance

این پارامتر برای نمایش مقاومت کابل هستش. در واقع، با استفاده از این پارامتر متوجه میشیم که بیش از حد در کابل مقاومت ایجاد نشده. هر چی مقدار مس کابل بیشتر باشه عددی که این پارامتر نشون میده کمتره و هر چی مقدار مس کمتر باشه کابل مقاومت بیشتری داره و عدد نمایشی توسط این پارامتر هم بیشتره.

Delay Skew

کابل شبکه از 4 زوج سیم تشکیل شده و برای اجرای استاندارد گیگابیت اترنت از هر 4 سیم برای ارسال اطلاعات استفاده میشه. این پارامتر اختلاف زمان انتشار سیگنال در سریع‌ترین و کندترین سیم رو به ما نشون میده. این اختلاف سرعت در بین سیم‌های کابل شبکه، به خلوص و برند تولید کننده اون برگرده.

Insertion Loos

این پارامتر میزان کاهش انرژی سیگنال رو در طول مدتی که در کابل حرکت می‌کنه از سمت گیرنده بررسی می‌کنه.

Return loss

این پارامتر میزان سیگنال بازگشتی به فرستنده رو بررسی می‌کنه چون وقتی سیم خیلی کشیده بشه و یا مشکلی در کانکتور پیش بیاد این سیگنال کاهش پیدا میکنه.

NEXT (Near-End Crosstalk)

پارامتریه که با به هم پیچده شدن زوج‌ سیم‌ها رابطه‌ی مستقیمی داره. هرچه میزان پیچیدگی زیادتر باشه این پارامتر هم عدد بیشتری رو به نمایش میذاره و برعکس.

تسترهای فلوک و پارامترهای موجود در آن

تاریخچه تست فلوک

فلوک زیرمجموعه‌ی کمپانی بزرگ Danaher است. این شرکت در سال 1948 توسط جان فلوک تاسیس شد. در حال حاظر این شرکت به یک شرکت جهانی تبدیل شده و خودش هم مدعیه که به بیشتر اهداف خودش رسیده. محصولات این برند به بیش از 120 کشور فرستاده میشه. این شرکت در زمینه ساخت، فروش و طراحی تجهیزات تست و اندازه گیری، ابزار دقیق برای محیط های علمی ، آموزشی ، صنعتی و … یکی از شرکت‌های کاملا پیشگام محسوب میشه. دو شرکت فلوک بیومدیکال و شبکه فلوک از زیرمجموعه‌های این شرکت محسوب میشن.

انواع تست فلوک

تست فلوک یکی از بهترین تست‌هاییه که برای اطمینان از کابل شبکه وجود داره. این تست اطلاعاتی اعم از سرعت شبکه، کیفیت کابل‌کشی، متراژ کابل‌های استفاده شده در شبکه، تعیین محل دقیق قطعی کابل و… رو در اختیار کاربران میذاره. خود این تست به دو نوع تست فلوک پرمننت و تست فلوک چنل تقسیم میشه.

تست فلوک چنل

در این نوع تست ابتدا دو سر کابل شبکه رو به وسیله‌ی ابزار سوکت می‌زنیم سپس با یک پچ کورد کابل‌ها به دستگاه تست فلوک نصب میشن. تست چنل یکی از ساده‌ترین آزمایش‌های کابل شبکه است.

تست فلوک چنل

تست فلوک پرمننت

تست پرمننت از تست چنل پیچیده‌تره و زمان بیشتری لازم داره ولی تست بسیار مطمئنیه. در این روش ابتدا دو سر کابل شبکه رو کیستون زده و به جای پچ کورد از ماژول‌های پرمننت استفاده می‌کنیم که به خود تستر متعلقه.

تست فلوک پرمننت

مزایای استفاده از تست فلوک

در هنگام خرید کابل شبکه توجه به این نکته که کابل شبکه تست فلوک داره یا نه یکی از معیارهای مناسب برای تشخیص کیفیت کابل شبکه است. برندهای مختلف در هنگام تولید این فاکتور رو ذکر می‌کنن. برای مثال کابل شبکه لگراند که برندی فرانسویه در اغلب موارد تست فلوک داره. همچنین در هنگام بروز مشکل این تست به کمک ما میاد و ما رو از سالم بودن کابل شبکه باخبر می‌کنه. استفاده از این تست، هم از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کنه و هم در صورت بروز مشکل در تشخیص اون به تکنیسن‌های شبکه کمک می‌کنه.

مراحل تست کابل شبکه بدون تستر

گرچه استفاده از تسترها نتایج دقیقی از سالم بودن کابل شبکه در اختیار ما میذاره اما وقتی ما کابل شبکه تهیه می‌کنیم عموما از این روش استفاده نمی‌کنیم. بدون تستر، برای اطمینان از سالم بودن کابل شبکه باید نکاتی رو مدنظر قرار داد. بعضی از این نکات عبارت‌اند از:

  • به ظاهر کابل شبکه توجه می‌کنیم به‌طوری که کابل دارای هیچ‌گونه پارگی و پیچ خوردگی نباشه.
  • محل اتصال کابل به تجهیزات رو بررسی می‌کنیم. در این مرحله باید مطمئن بشیم که کابل به‌درستی وصل شده.
  • اگر کابل شبکه به‌خوبی متصل نشده باشه، روی تلویزیون پیامی نشون داده میشه که نشون‌دهنده‌ی عدم اتصاله. برای اطمینان از اتصال صحیح کابل شبکه به نوار وظیفه کامپیوتر خودتون دقت کنید.

حرف آخر

در این محتوا سعی کردیم در مورد تست فلوک و انواع آن صحبت کنیم. این تست به دلیل معتبر و قابل اطمینان بودنش استفاده‌ی گسترده‌ای داره. در واقع هر کابل شبکه‌ای که این تست رو داشته باشه کیفیت خوبی داره و می‌تونید با خیال راحت ازش استفاده کنید.

تست فلوک چیست؟

روشی برای اطمینان از صحت کابل کشی شبکه است که توسط  تستر فلوک انجام میشه.

چند نوع تست فلوک وجود دارد؟

تست فلوک چنل – تست فلوک پرمننت

کدام تست کابل شبکه مطمئن‌تر است؟

تست فلوک چنل

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x