معرفی و بررسی

رک دیواری چیست – برسی انواع رک دیواری

برای تشکیل یک شبکه‌ی کامل به تجهیزات زیادی از جمله روتر، پچ پنل، روتر، کابل شبکه و… نیاز داریم که هرکدوم از این تجهیزات وظیفه‌ی خاصی در شبکه برعهده دارن. استفاده از این تجهیزات در یک مکان به‌طور معمول هرج و مرج و بی‌نظمی به دنبال د‌اره. از اونجایی که اکثر تجهیزات شبکه باارزش و مهم هستن باید به فکر حفاظت و نگهداری اون‌ها باشید. برای محافظت و مرتب‌سازی این تجهیزات از وسیله‌ای به اسم رک شبکه استفاده میشه. رک‌ها انواع مختلفی دارن که ما در این مقاله میخوایم بدونیم که رک دیواری چیست .

رک دیواری چیست؟

رک دیواری، نوعی از رک هست که روی دیوار یا سقف نصب میشه. این رک در شبکه‌های خانگی و اداری مورد استفاده قرار می‌گیره اما این مدل نمیتونه حجم بسیار زیادی از تجهیزات شبکه رو در خودش جا بده. رک دیواری در اندازه‌های مختلفی با توجه به نیازهای شبکه و تعداد تجهیزات شما، تولید میشه. از پرمصرف‌ترین اندازهای اون می‌تونیم به اندازه‌های 6 یونیت، 9 یونیت، 12 یونیت و 16 یونیت اشاره کنیم.

مشخصات رک دیواری

از کاربرد رک دیواری می‌تونیم به صرفه‌جویی در فضا اشاره کنیم. این رک برای جاهایی که امکان استفاده از رک ایستاده رو نداریم مناسبه.

در قسمت جلوی رک، درب رک قرار گرفته که بنابر تشخیص برند سازنده یا سفارش مشتری، ممکنه که فلزی یا شیشه‌ای باشه. درب شیشه‌ای دید کافی به داخل رک رو فراهم میکنه و درب فلزی مقاومت بالایی داره.

در صورتی که قصد خرید یک رک با درب شیشه‌ای رو دارید، حتما توجه کنید که شیشه‌ی اون نشکن باشه.

در رک دیواری امکان نصب حداکثر یک الی دو فن وجود داره. همچنین شما می‌تونید پاور یونیت‌های 3 پورت و 4 پورت درون اون نصب کنید.

رک دیواری امکان دسترسی به تجهیزات داخلی رو از 3 طرف از طریق پنل‌های جانبی و درب جلو فراهم میکنه و باعث میشه که درصورت نیاز به تعمیر یا خرابی یک دستگاه به راحتی به اون دسترسی داشته باشید.

انواع رک دیواری

رک دیواری چیست ؟ برای بررسی این سوال اول انواع رک دیواری رو بررسی می‌کنیم:
1- Single Section Rack (رک دیواری دارای یک بخش): این مدل رک یک درب شیشه‌ای در قسمت جلویی داره که به‌طور کامل باز میشه و فضایی خالی در بالا و پایین اون برای عبور کابل‌ها تعبیه شده.
2- Double Section Rack (رک دیواری دارای دو بخش): این رک علاوه‌بر درب جلویی، یک در اضافه در پشت رک داره که روی دیوار قرار می‌گیره و امکان باز شدن و دسترسی به پشت رک رو فراهم می‌کنه. این رک برای سوئیچ‌هایی مناسبه که در پشت دارای ماژول هستن.

عوامل موثر بر قیمت رک دیواری در مواردی که گفته شد خلاصه میشه و بررسی مشخصات این نوع رک به خرید بهتر کاربر کمک میکنه.

انواع رک دیواری

تهویه در رک‌های دیواری معمولا از بالا و پایین و بغل‌های رک که یکسری منفذ داره انجام میشه.

رک دیواری رو میشه از نظر محل قرارگیری هم تقسیم‌بندی کرد که به انواع رک Outdoor و رک Indoor تقسیم میشه.

متعلقات رک دیواری

رک دیواری هم مانند سایر رک‌ها دارای متعلقاتیه که باعث میشن بهتر عمل کنه. در کل متعلقات رک شبکه، رک شما رو ارتقا میدن و امکان استفاده‌ی بهتر از اون رو فراهم می‌کنن. استفاده از متعلقات باکیفیت و درست، باعث افزایش طول عمر تجهیزات شبکه میشه.
از انواع متعلقات رک می‌تونیم به سینی رک، پاور ماژول، فن خنک‌کننده رک، بلانک پنل، لایت چنل و… اشاره کنیم.

دقت کنید که متعلقات رکی که تهیه می‌کنین از نظر ارتفاع، عمق و برند متناسب با برند رک شبکه‌ی شما باشه.
خرید متعلقات رک

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم در مورد عوامل موثر بر قیمت رک دیواری و مشخصاتش به‌طور کامل صحبت کنیم و از مزیت‌ها و قابلیت‌هاش بگیم تا وقتی برای خرید رک وارد یک فروشگاه تجهیزات شبکه میشید، دچار سردرگمی نشید. رک‌های شبکه به‌منظور نگهداری و محافظت از تجهیزات به کار میرن و علاوه بر این، نظم کلی شبکه رو حفظ می‌کنن که رک دیواری یکی از پرکاربردترین اون‌ها محسوب میشه.

فهمیدیم که این وسیله به دو نوع Single Section Rack و Double Section Rack تقسیم‌ میشه. در هر حال، عملکرد رک به استفاده‌ی درست از متعلقات اون وابسته است که شما باید پیش‌بینی کنید کدوم رک نیازهای شما رو بهتر برآورده می‌کنه.

سوالات متداول

رک شبکه چیست؟

برای حافظت و همین‌طور مرتب سازی شبکه از یک اتاقک یا محفظه‌ی فلزی به اسم رک شبکه استفاده می‌کنن.

رک دیواری برای چه مکان‌هایی مناسبه؟

برای شبکه‌های اداری و خانگی

رک دیواری چند نوع داره؟

دو نوع: Single Section Rack و Double Section Rack

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x