دسته‌بندی نشده

پچ پنل چیست + کاربرد آن در شبکه

تجهیزات شبکه به‌طور کلی برای راحت‌تر کردن اتصالات و ارتباطات بین سخت‌افزارهای یک شبکه یا یک سرور استفاده میشه. البته بعضی از این تجهیزات ضروری نیستن ولی اگه یک شبکه اون‌ها رو نداشته باشه ممکنه هزینه‌های زیادی برای اون شبکه ایجاد بشه. پچ پنل یکی از این تجهیزات هستش که کار رو آسون می‌کنه. اگه برای شما این سوال پیش اومده که پچ پنل چیست ؟ با ما همراه باشین تا در این مقاله به سوال شما پاسخ بدیم.

پچ پنل شبکه چیست ؟

پچ پنل یکی از تجهیزات پسیو شبکه است که اندازه‌ی یک یونیتی داره و به شکل مستطیل نازکه. پچ پنل تعداد زیادی پورت داره که اون رو به واسط بین کابل شبکه و تجهیزات دیگه مثل هاب، سوییچ و روتر تبدیل می‌کنه.

وجود پچ پنل در شبکه ضروری نیست اما اگه تعداد زیادی دستگاه رو به سوییچ، سرور یا تجهیزات شبکه‌ی دیگه وصل کنیم با حجم زیادی از کابل‌های شبکه روبه‌رو میشیم که مدیریتشون خیلی سخت میشه. پچ پنل این مشکل رو حل می‌کنه و مدیریت کابل‌ها به وسیله اون آسونه.

مزایای Patch panel

مزایای پچ پنل چیست ؟

موقعی که کابل کشی انجام میدیم، چند سوکت شبکه برای استفاده‌ی آینده تعبیه میشه. این سوکت‌ها کاربری سختی دارن چون مستقیما به شبکه متصل نیست. مشکل دیگه‌ای هم که وجود داره اینه که اگه بخوایم یک کاربر (کلاینت) جدید به شبکه یا سرور اضافه کنیم، نیاز به کابل‌کشی اضافی داره. این مشکلات به کمک پچ پنل حل میشه. با پچ پنل امکان شماره‌گذاری پورت‌ها وجود داره و هر موقع که بخوایم یک کلاینت رو به شبکه متصل کنیم یا اتصال یک کلاینت رو از شبکه قطع کنیم، شماره‌گذاری پچ پنل کمکمون می‌کنه. پچ پنل به عنوان یک قطعه‌ی خیلی ضروری برای شبکه‌های بزرگ در نظر گرفته میشه.

انواع پچ پنل شبکه

حالا که جواب سوال پچ پنل چیست رو فهمیدیم، بریم سراغ انواع پچ پنل.

انواع پچ پنل بر اساس تعداد پورت

تعداد پورت پچ پنل چیست

یکی از دسته‌بندی‌های پچ پنل بر اساس تعداد پورته. مثلا پچ پنل 24 پورت یکی از رایج‌ترین انواع پچ پنل محسوب میشه. تعداد پورت 12، 24 و 48 جزو تعداد استاندارد محسوب میشه ولی پچ پنل‌های 16 پورت، 32 پورت، 36 پورت و 96 پورت هم تولید میشه.

ماژولار بودن یا نبودن پچ پنل چیست

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پچ پنل ماژولار بودن اونه. ماژولار بودن به ما این قابلیت رو میده که از کیستون‌های مختلفی روی پچ پنل استفاده کنیم و اگه یکی از این کیستون‌ها خراب بشه نیازی نیست کل پچ پنل تعویض بشه و فقط کیستون رو از پچ پنل خارج می‌کنیم و یک کیستون سالم جایگزین اون می‌کنیم. پچ پنل های غیر ماژولار با یک نوع کیستون طراحی شدن و این کیستون‌ها قابل تعویض نیستن.

پچ پنل غیر ماژولار چیست

کیستون‌های مختلفی مثل UTP، FTP و SFTP میتونن روی پچ پنل ماژولار قرار بگیرن. پچ پنلی که کیستون FTP یا SFTP داره به پچ پنل شیلد دار معروفه. پچ پنل لگراند از با کیفیت‌ترین نوع پچ پنل‌های شیلد دار محسوب میشه.

نوع کیستون پچ پنل

پچ پنل ماژولار چیست

پچ پنل ها مثل اکثر تجهیزات شبکه با استانداردهای Cat تولید میشن که به کیستون‌های نصب شده روی اون مربوط میشه. پچ پنل Unloaded چیست ؟ پچ پنل Unloaded فقط کیستون مربوط به خودش رو میتونه قبول کنه. یعنی پچ پنل Cat6 مناسب کیستون Cat6 هستش.

کیستون داخل پچ پنل بر اساس Cat

کیستون‌ها با استانداردهای مختلف مثل Cat5e، Cat6، Cat6a و Cat7 تولید میشن و طبق چیزی که بالا گفتیم با پچ پنل هم استاندارد خودشون جور میشن.

Cat پچ پنل چیست

کیستون‌های تلفن با کیستون‌های شبکه متفاوتن به همین ترتیب پچ پنل شبکه با پچ پنل تلفن فرق می‌کنه.

کیستون بر اساس شیلد دار بودن (STP) یا نبودن (UTP)

کابل‌های شبکه UTP با کیستون شیلد دار همخونی ندارن پس کیستون هر کابل‌های شیلد دار باید شیلد داشته باشن.

کیستون شیلددار در پچ پنل

نوع سیم‌کشی پچ پنل

در یک شبکه اگه کابل‌ها از نوع مسی باشن، باید از پچ پنل از نوع مسی استفاده کرد. این قاعده برای کابل‌های فیبر نوری هم وجود داره یعنی کابل فیبر نوری به پچ پنل فیبر نوری نیاز داره.

برندهای معروف تولید کننده پچ پنل

برندهای پچ پنل چیست

برندهای مختلفی پچ پنل تولید می‌کنن اما بهترین برندها در بازار ایران عبارت‌اند از:

پچ پنل لگراند ، پچ پنل امپ و پچ پنل نگزنس.

آموزش نصب پچ پنل

پچ پنل بین نقاط انتهایی کابل‌های شبکه و تجهیزات شبکه قرار می‌گیره پس کابل شبکه به جای اینکه مستقیما به تجهیزات و سخت‌افزارهای شبکه متصل بشه، از طریق پچ پنل اتصال رو برقرار می‌کنه.

حرف آخر

پچ پنل شبکه کار رو برای ما خیلی خیلی آسون می‌کنه به‌طوری که مدیریت کابل‌ها و کلاینت‌ها به کمک شماره‌گذاری پورت‌های اون راحته. این قطعه بسته به نیاز ما در انواع و اقسام مختلف تولید میشه.

مرسی که تا اینجای مقاله همراه ما بودین تا با هم به سوال پچ پنل چیست پاسخ بدیم. اگه سوالی راجع به تجهیزات شبکه مثل پچ پنل دارین با ما در میون بذارین.

پچ پنل چیست؟

پچ پنل یک قطعه مستطیلی یک یونیتیه که تعداد زیادی پورت برای اتصال به شبکه یا سرور ایجاد می‌کنه.

ماژولار بودن پچ پنل چه کاربردی داره؟

اگه یکی از کیستون‌های پچ پنل ماژولار خراب بشه نیازی نیست کل اون پچ پنل رو تعویض کنین و میتونین فقط کیستون خراب رو جایگزین یک کیستون سالم کنین.

پچ پنل هم استاندارد Cat داره؟

بله مثلا کیستون‌های Cat5 به پچ پنل Cat6 نمیخورن.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x